Tuesday, February 3, 2015

French Prepositions for countries, cities, regions

1. When the name of a region ends in E, It’s usually feminine.
La France, l’Angleterre, la Suisse, la Chine, l’Inde, la Californie, l’Asie

·        To say you’re going TO it, use EN
Je vais… en France, en Italie, en Afrique, en Floride…
·        To say you’re there, use EN
Je suis… 
en France, en Italie, en Afrique, en Floride…
·        To say you’re coming from it, use DE
Je viens de France, d’Italie, d’Afrique, de Floride…

2. When the name of a region does not end in E, it’s usually masculine.
Le Canada, le Japon, le Portugal, le Burundi, le Luxembourg, le Texas


·        To say you’re going TO it, use AU
Je vais… au Niger, au Brésil, au Maroc, au Congo
·        To say you’re there, use AU
Je suis… 
au Niger, au Brésil, au Maroc, au Congo
·        To say you’re coming from it, use DU
Je viens… du Niger, du Brésil, du Maroc, du Congo


3. When a masculine country starts with a vowel or an H, use the rules of the feminine countries
L’Iran, l’Ouganda, Oman, Angola, Israël


·        Je vais en Iran, je suis en Israël, je viens d’Angola 

4. A few names of regions are plural. Most plural regions end in an S, but not all regions ending in an S are plural (le Laos, L’Arkansas)…
Les États-Unis, les Maldives, les Pays-Bas, Les Philippines…


·        To say you’re going TO it, use AUX
Je vais… aux États-Unis, aux Maldives
·        To say you’re there, use AUX
Je suis…   aux États-Unis, aux Maldives
·        To say you’re coming from it, use DES
Je viens… des États-Unis, des Maldives

5. Cities are usually not introduced by any article, and are usually feminine.
Paris est belle (because here Paris refers to “la ville de Paris”).


·        For most cities, to say you’re going TO it, use à
Je vais… à Paris, à Tokyo, à New-York
·        To say you’re IN it, use à
Je suis… à Paris, à Tokyo, à New-York
·        To say you’re coming from it, use DE
Je viens… de Paris, de Tokyo, de New-York



Summary

Feminine (1) & (3)
Masculine (2)
Plural (4)
City (5)
Going to
vais...en
vais...au
vais...aux
vais... à
You're there
suis...en
suis...au
suis...aux
suis...à
Coming from
viens...de
viens...du
viens...des
viens...de



No comments:

Post a Comment